195 éves a magyar gőzhajógyártás
195 éve ezen a napon, 1817 03.21 Bernhard Antal hajózási vállalkozó a Dráva menti Sellyén vízrebocsátja az első Magyarországon épített gőzhajót, az uralkodó feleségéről elnevezett Carolinat.
Ez a hajó a Habsburg birodalom első ténylegesen működő gőzhajója, és egyben az első gőzhajó a Dunán.
Sajnos a hajóról nem sokat tudunk. Egy metszet maradt róla, valamint újságcikekk, és néhány tanúsítvány. Tervrajz semmi. A hajó mérete mai szemmel kicsi.
Bauer Gáspár, a Theresium mechanika és hidraulika és geometria tanára és Stelzhammer Kristóf közjog tanár és Kudriaffsky hajózási felügyelő jegyzőkönyve alapján a hajó:
- Hossza 42 bécsi láb (13,37 m)
- Szélessége 23 ½ bécsi láb (3,16 m)
- Merülése 3 bécsi láb (1,02 m)
A hajó szlavóniai tölgyfából készült, gőzgépe 18 KW teljesítményű volt. Különlegessége, hogy nem a fedélzetén szállította az árut, hanem maga után kötött dereglyéket vontatta, ezzel ő lett a világ első vontató hajója. A gőzgépe a gőzt nem egy üstszerű edényben fejlesztette, hanem korát megelőzve egy réz csőrendszeren keresztül, ez hatalmas hatásfok emelkedést hozott. Ugyancsak korát megelőző technológiai újítás volt a változtatható állású lapátkerék is.
Ezt gőzhajót később több száz, sőt több ezer Magyarországon gyártott lapátkerekes gőzhajó követte, amelyből már csak egy maréknyi maradt. A Zoltán vontató (nem Magyarországon gyártott), a Kossuth termes gőzös, a Szőke Tisza kétkéményes termes gőzhajó, a Petőfi termes gőzhajó és a Neszmély vontató.
Remélhetőleg őt év múlva számban nem megfogyatkozva, de megfiatalodva köszöntik a 200 éves magyar hajógyártást.
2012, március 24th
“Magyarországon gyártott lapátkerekes gőzhajó követte, amelyből már csak egy maréknyi maradt.”
Nos, a szószerint értelmezett felsorolás nem teljes. A ZOLTÁN meg valóban nem tartozik ide. Viszont ide tartozik az aktív SCHÖNBRUNN (1912-Óbuda) Lincben, a ZUPA vontató (1913-Óbuda)Belgrádban, az aktív, de dízelesített RADETZKY (1954-Óbuda) Kozloduyban, az aktív TUDOR VLADIMIRESCU (1853!-Óbuda)Galacon és a majdnem aktív REPUBLICA (1916-Újpest) Tulcsán. Ezekből mindössze a ZUPA állapota siralmas, de komplett. A többi hajó szépen karbantartott.
További létező és az ötvenes években Magyarországon készült oldalkerekes, 737-es típusú, kabinos gőzhajók: a 2007-ig aktív KRASNOYARSK, BLAGOVESCHENSK, a dízelesített aktív BOGDAN KHMELMITSKIY, az újraaktiválás alatt álló K.M. STANYUKOVICH és az elhagyatott UFA, ALEKSANDR POLEZHAEV, SERGEY ALYMOV, DOSTOEVSKIY, RYAZAN, RADISCHEV, VSEVOLOD VISHNEVSKIY. Ezek Oroszországban és Ukrajnában találhatók azonban, nem a Dunán.
A fenti felsorolás inkább a magyar tulajdonú gyárban, vagyis Újpesten készült és magyar hajózási cég számára épített hajókra vonatkozik. Igaz a REPUBLICA zsákmányhajót (1918) még hozzávenném, ahogy a VÉRTES gépét is a Közl. Múz. mellett.
Kincsesbánya: http://www.hajoregiszter.hu/
2012, március 24th
Csak a teljesség kedvéért. Kifelejtettem két 732-es típusú ötvenes évekbeli vontatót Óbudáról. GENERAL CHERNIAKOVSKIY félig elsüllyedve Csernobil mellett és az esüllyedt, roncs 7 NOVEMBRIE Orsován.
Másik kincsesbánya: http://www.paddlesteamers.info/steamerindex.htm
2012, március 24th
Tehtube a Kincsesbánya Te vagy!
A Magyarországon levő megmaradt lapátkerekes gőzhajókat értettem a felsoroláson, de igazad van nem voltam egyértelmű.
Valószínűleg a külföldön lévő hajókat csak nagy ritkán láthatjuk magyar vizeken. Idén mondjuk hazajön a száz éves Schönbrunn, de láttam, a jegy rá igen drága lesz.
Gróf Széchenyi ex Stadt Passau is legyen itt akkor, ő most magyar tulajdonban van, nem gőzhajó de lapátkerekes.