Néhány lelkes amatőr válasza
A muemlekek.info üdvözli a Zoltán Alapítvány “Egy ország egy hajóért, egy hajó a Nemzetért!” kezdeményezését, amelyben értékmentés céljából ki kívánja vásárolni a Szőke Tisza ex. IV. Károly gőzös belső gépeit és a még használható belsőépítészeti elemeit a hajó leendő tulajdonosától, hogy azt beépítse egy új IV. Károly vonalait megidéző hajóba.
Ugyanakkor jelen pillanatban nem tudja támogatni a Zoltán Alapítványt a következő okok miatt:
Egyrészt, mert a muemlekek.info-hoz kapcsolódó személyek szemében elsődleges a kulturális örökségvédelem, és az üzleti hasznosítás kevésbé dominál.
Másrészt, bár a Zoltán Alapítvány szakmai kompetenciáját nem kérdőjelezzük meg, de ismerjük Szabó Endrének, a hajót építő Ganz Danubius hajóépítő mérnökének a szakvéleményét is, amelyben kifejti, hogy a „hajót nem feltétlenül kell kapkodva szétvágni, lebontani”. Ezenkívül figyelembe kell vennünk azt a tényt, hogy a hajó 2010-ben NFÜ pályázaton jelentős összeget, 585 millió forintot nyert, a hajó akkor még felújítható volt, hitt benne az akkori tulajdonos és az NFÜ is hitelt adott neki. Ezekután nem vagyunk száz százalékosan meggyőződve a hajó menthetetlenségéről.
Azt gondoljuk, bármilyen értékmentés, csak egy felúsztatott hajónál lehetséges, sőt a tényleges korrekt lebontás csak a szárazföldön kivitelezhető, ahogy a Medway Queen esetében történt. Ugyanakkor a KÖH korrekt értékítéletéhez szintén szükség van a hajó bejárására. Így azt gondoljuk, hogy a legfontosabb a hajó újra úszó képes állapotba hozása. Ha a Zoltán Alapítvány szándékában áll akár honvédség segítségével, akár nélkülük a hajó felúsztatása, akkor mind anyagi, mind humán erőforrásainkra számíthat.
Természetesen, később, ha már nincs más esély a hajó megmentésére, akkor támogatni fogjuk az „Egy ország egy hajóért, egy hajó a Nemzetért” mozgalmat. Most még jelen pillanatban erőforrásainkat a honvédség részére tartjuk fenn, vagy bárki másnak, aki hajlandó megpróbálni a hajó felúsztatását.
Budapest, 2012. április 24.
Kárpáti Zoltán
2012, április 26th
Végig olvasva az anyagot,még jobban megerősített abban a hitemben,hogy a hajót EGYBEN KELL MEGMENTENI!Nincs az a pénz,amiért ne érné meg a felújítás,és büszkén hordozná apáink keze munkáját hirdetve.A kis országunk büszke lehet arra,hogy a világ élvonalába tartozott hajóépítésben.Egyetértek Kárpáti Zoltánnal,hogy a honvédség szakemberei azt mondják,hogy egyben kiemelhető a hajó,mert nekik meg van az eszközeik és a szakembergárdájuk.Ha a hajó kint van a vízből,akkor már látszatja van a küzdelmünknek,és remélhetőleg ,egyre többen állnak mellénk és segítségünkre lesznek,erkölcsileg és anyagilag is.