195 éve ezen a napon, 1817 03.21 Bernhard Antal hajózási vállalkozó a Dráva menti Sellyén vízrebocsátja az első Magyarországon épített gőzhajót, az uralkodó feleségéről elnevezett Carolinat.
Ez a hajó a Habsburg birodalom első ténylegesen működő gőzhajója, és egyben az első gőzhajó a Dunán.
Sajnos a hajóról nem sokat tudunk. Egy metszet maradt róla, valamint újságcikekk, és néhány tanúsítvány. Tervrajz semmi. A hajó mérete mai szemmel kicsi.
Bauer Gáspár, a Theresium mechanika és hidraulika és geometria tanára és Stelzhammer Kristóf közjog tanár és Kudriaffsky hajózási felügyelő jegyzőkönyve alapján a hajó:
- Hossza 42 bécsi láb (13,37 m)
- Szélessége 23 ½ bécsi láb (3,16 m)
- Merülése 3 bécsi láb (1,02 m)
A hajó szlavóniai tölgyfából készült, gőzgépe 18 KW teljesítményű volt. Különlegessége, hogy nem a fedélzetén szállította az árut, hanem maga után kötött dereglyéket vontatta, ezzel ő lett a világ első vontató hajója. A gőzgépe a gőzt nem egy üstszerű edényben fejlesztette, hanem korát megelőzve egy réz csőrendszeren keresztül, ez hatalmas hatásfok emelkedést hozott. Ugyancsak korát megelőző technológiai újítás volt a változtatható állású lapátkerék is.
Ezt gőzhajót később több száz, sőt több ezer Magyarországon gyártott lapátkerekes gőzhajó követte, amelyből már csak egy maréknyi maradt. A Zoltán vontató (nem Magyarországon gyártott), a Kossuth termes gőzös, a Szőke Tisza kétkéményes termes gőzhajó, a Petőfi termes gőzhajó és a Neszmély vontató.
Remélhetőleg őt év múlva számban nem megfogyatkozva, de megfiatalodva köszöntik a 200 éves magyar hajógyártást.