Szőke Tiszát menteni vagy nem menteni ez itt a kérdés.
A mai napon a tegnapi Budapesti tárgyalás után Szegeden folytatódtak a tárgyalások a Szőke Tisza sorsáról. Két egymással szembenálló álláspont alakult ki. Az első és régebbi álláspont, a 2002-es felújítási tervek befektetője szerint a gőzgép a hajó egyetlen része, amely még használható. A másik ellenvélemény Szabó Endre szakvéleménye, aki a hajót hajdan építő cég jogutódja, a Danubius Kft. hajóépítő mérnöke. Szerinte a 2008-as és a mai szemrevételezés szerint a hajó sólyázható, nem feltétlenül szükséges a rögtöni szétbontás.
Hogy melyiküknek van igaza?
Feltehetőleg mindkettőnek, hiszen két hajókért élő szakemberről van szó. Az első esetben Portás Csabának igaza van abban, hogy a szinte üzemképes gőzgép a hajó egyetlen rentábilisan kivehető része, Szabó Endrének pedig igaza van abban, hogy a hajó menthető, ha a pénz nem számít.
Most akkor, hogy döntsünk? Kell-e most döntenünk?
Dönteni kell, de nem most. Ahhoz, hogy a Zoltán alapítvány által értéknek tartott nekrológban említett anyagokat (a gőzgépet, a dísz-lépcsőn és az első osztályú fogadóteremben lévő kovácsoltvas korlátokat, a kormányszerkezetet, a kormányrásegítő gőzgépet) kiemeljék és a hajó intarziás berakásait felmérjék a hajót úszó képessé kell tenni. A hajó kiemeléséhez pedig szintén úsznia kell a Szőke Tiszának. Ha már úszik, és a belseje vízmentes akkor időt nyerünk és alkalmat alapos vizsgálatra, és lehetőséget hajó esetleges megmentésének és használatának lehetséges módozatainak kidolgozására.
2012, március 10th
Azt állítom, hogy EGY ellenvélemény van, legnagyobb tisztelettel viseltetve a szakvélemény készítőjének életpályája iránt. Ha ezt elolvassuk, az is látható, TELJES REKONSTRUKCIÓRÓL beszél, HA A PÉNZ NEM SZÁMÍT.Már 2008-ban részleges borda-és teljes lemezcsere volt a terv… EZ gyakorlatilag új hajótestet jelent, csak drágábban. A “hajós kötődésű” civil oldal tudja azt is, egy hajó halála, ha áll. Amennyiben nem termeli meg a fenntartásának költségeit, óhatatlan a pusztulás külső beavatkozás, finanszírozás nélkül.
Azt állítom, hogy nem avatkozik közbe Szeged megyejogú város civil élete, sem hivatalos városvezetése.
Azt állítom, hogy a hajó tulajdonosának KÉPVISELŐJE (felszámoló biztosa) van, pénze nincs. A jó gazda gondossága RÉGEN hiányzik.
Azt állítom, hogy bárki leírhatja a véleményét, de az jobban venné ki magát, ha találkoznánk vele,és együtt dolgoznánk a HAJÓÉRT, vagy a mentés finanszírozásában segítene.Azok akik ma, holnap, vagy hétfőn ott lesznek, TESZNEK valamit.
A demokrácia szép dolog, azt elfelejtik, ha hozzászólnak valamihez (már ha névvel teszik) azzal felelősséget is vállalnak. Én ott leszek.
2012, március 10th
Tisztelt Vasanits László!
Köszönöm az építő jellegű hozzászólását.
Bár lehet, hogy a cím provokatív volt Ön számára, szándékom az volt, hogy a tényleges mentésre fordítsam a figyelmet, most még van mit menteni a hajón, hogy mit arról megoszlanak a vélemények. Most szerencsére apad a Tisza, de ha áradni fog…
A beérkező emailekből azt veszem észre, hogy forrnak az indulatok a hajóval kapcsolatban. Mindenki mindenkit vádol. Szeged városát, aki nem törődött a hajóval, vagy a mostani tulajdonost, de már szidták a Tiszayacht Kft-t is, hogy a sekély részre vontatással hibát követett el és közvetve ő idézte elő a bajt és még sorolhatnám a további légből kapott vagy esetleg megalapozott állításokat.
Persze lehet egymásra mutogatni, felelősöket keresni, sőt hiszem, hogy kell is, de NEM MOST, most úgy gondolom, a hajót kell menteni, vagy annak használható részeit. Gondolom, Szegeden most ez folyik, még ha a hozzánk érkező recenziók mást sugallnak.
Természetesen, a finanszírozásban és a felszerelések előteremtésben erőnkhöz képest segítünk.
Ha Ön tud a Szőke Tisza II. megmentésére valamelyik szervezet által már létrehozott egyedi számlaszámot, akkor kérem, jelezze. Közöljük, és természetesen erőnkhöz képest mi is adakozunk.
Tisztelettel:
Kárpáti Zoltán
2012, március 10th
A mai nap megkezdődött a Szőke Tisza -mentése. Amíg a hajóval kapcsolatos minden kérdést nem tisztáztunk, a tárgyaló felek közösen úgy döntöttek, a pontos részletekről és a technológiáról nem nyilatkoznak.
Források:
http://szegedma.hu/hir/szeged/2012/03/elindult-a-roncsmentes-a-szoke-tisza-hajonal-fotok.html
http://www.delmagyar.hu/kepek/utat_tortek_a_szoke_tiszahoz/2024291/2657444/
2012, március 11th
Szerintem a cikk írójának igaza van. Tisztán magán pénzből a hajó nem megmenthető. Azt kell eldönteni, hogy az állam beszáll a dologba. De most a legfontosabb hogy a hajó kibírja a Tisza áradását.
A szegedi Tv-ben is ez hangzott el lényegében.
http://vtvszeged.hu/hun/s_!news/i_2/i_4593/index.html
2012, március 11th
Úgyis szétvágják az ócskavasat.
Hiába ravaszkodtatok, hogy műemléket csináltatok belőle.
2012, március 12th
Én remélem nem vágják szét! Sőt remélem, hogy ük-ük unokám is csodálni fogja.
Hiszem, hogy dédapáink kincseit, mi csak kölcsön kaptuk, hogy unokáinknak tovább adjuk, hogy majd azok tovább tudják adni unokáiknak és így tovább.
Ravaszkodni pedig nem ravaszkodtunk. Mi soha sem kezdeményeztük a KÖH-nél, hogy vegyék fel műemlékké. Bár tettük volna 2010-ben, amikor a hajót fotóztuk, lehet, hogy nem itt tartanánk.
2012, március 12th
A hajót kötelező menteni szerintem. Piaci, profittermelő szerepre szerintem nem alkalmas, de mint muzeális örökség, a monarchia utolsó és legnagyobb gépipari emléke, sok társművészeti, belsőépítészeti értékkel. Szerintem a kormánynak kéne megmenteni és feszítsen a parlament előtt mint a világ legszebb kétkéményes luxusgőzöse. (ezen kívül csak egy kétkéményes van a világos, a nagyon modern 1947-es angol Waverley)
Járulékos hozadéka profitot is jelenthet az országnak. Mind belső, mind külső megítélésben, turisztikai célpontként….
2012, április 26th
A hajó Nem a korrózió által kialakult lemez elvékonyodás miatt süllyedt el . A jég fizikai külső hatása miatt . Üzemi kikötőben a jégtőrés elő van írva , de sajnos ez nem történt meg ami feltételezésem szerint gazdasági okra visszavezethető. a hajó test állapota kielégítő a lék lezárása után , és a hajótérből szivattyúzással az úszó képessége visszaállítható .Sajnos a vízzáró ajtók is nyitva voltak a testben . Fenékszelepek állapotáról sem írt senki el tudom képzelni hogy az öntvényháza fagyott szét, . Minden kép menthetőnek látom az hajó elsüllyedése előtt készült képek alapján . Nem szabad egy kivételesen egyedi nemzeti értékünkről egy sikertelen szivattyúzás után lemondani . Több nagy átemelő szivattyúval egyszerre szivattyúzva meg lesz a lékesedés oka. A vízbetörés elszigetelésére akkor már lehet helyben megoldást találni..Sok hajót uszályt kiemeltek a Dunából is rosszabb feltételekkel a II.Vh. után . Nem szabad addig a halálát kikiáltani még azt nem bizonyítja olyan károsodás ami a hajótest felúszását egyértelműen nem bizonyítja .. Végeredményben egy állag megóvással és nagyobb körültekintessél a téli hónapokban még a kisólyázása is halasztható ha a lék biztosságos lezárása és fenéklemez, a bordázat tartók deformálódása az azonnali sólyázást nem teszi szükségessé !.. De hozzátenném hogy nem évekig újra , de esetleg addig még kellő forrás lehet biztosítani akár egy szakaszos restaurálásra javítására..
Ne döntsük egy pótolhatatlan ipartörténeti és történelmi emlékük elvesztéséről. Elődeink is megőrizték nekünk sokkal zivatarosabb időkben akkor e nemzedéknek is kötelessége ezt megtenni utódaink számára.. Mert rombolni sokkal könnyebb mind újjáépíteni valamit.Azon nem kell sokat gondolkozni , de kijelenthetjük e hogy megtettünk mindent a Szőke Tisza II. fennmaradásáért az utódoknak??????