Szőke Tisza az anyagiakon túl
A hajó történeti múltját és a magyar történelemben betöltött szerepét már több oldal is feldolgozza, többek között mink is filmhíradókkal fűszerezve. Viszont adósok vagyunk a magyar és a nemzetközi hajók közt elfoglalt helyének bemutatásával.
Fennmaradt magyar tulajdonú oldalkerekes személyszállító gőzhajók
A sok hajóból magyar tulajdonban három személyszállító oldalkerekes gőzhajó maradt.
Mégpedig:
Kossuth – ex Leányfalú ex Rigó ex Ferencz Ferdinánd Főherceg – (FERENCZ FERDINÁND FŐHERCZEG típusú) 1913-ban készült 61,80 m hosszú egykéményes oldalkerekes gőzhajó. Ma a Zoltán alapítványnak köszönhetően a hajótest jó állapotban van. Étteremként üzemel a Lánchídnál, gőzgépe üzemképtelen.
Szőke Tisza II. – ex Felszabadulás, ex Szent Imre, ex Sas, ex IV. Károly – (IV. KÁROLY/1917 típusú) 1917-ben készült Budapesten, 77,40m hosszú (átépítés után 80,60 m) kétkéményes oldalkerekes gőzhajó. Leromlott állapotban áll, félig vízzel elárasztva, de gőzgépe komplett és működéshez közeli állapotban van.
Petőfi – ex Szent László – (FERENCZ FERDINÁND FŐHERCZEG típusú) 1913-ban készült Komáromban 62,35 m hosszú egykéményes oldalkerekes gőzhajó. Jelenleg a Zoltán alapítvány tulajdonában van, miután 1987-ben Apatinban, a Boris Kidric hajógyárban kiégett. Gözgépe megrongálódott.
A Szőke Tisza a fennmaradt magyar gőzhajóállomány legnagyobb darabja. Ebbe beleértendő szélesség, hosszúság és a fedélzet szintek száma. Gőzgépe a elsüllyedezés előtt csaknem működőképes volt. Osztályának egyetlen darabja szemben a Kossuth és a Petőfivel, akik ugyanazon típust képviselnek.
Viszonya a kétkéményes oldalkerekes gőzhajókhoz
Alapjába véve ez könnyű helyzet, hiszen három darab kétkéményes oldalkerekes gőzhajó maradt fenn.
Szőke Tisza II. adatait Lásd fentebb.
Ps Waverley (PS WAVERLEY) 1946-ban készült Glasgow-ban 73,13 hosszú kétkéményes oldalkerekes gőzhajó. Állapota természetesen tökéletes. National Historic Ships tagja, tehát ugyanazon klubban van mint a HMS Victory, vagy a most rekonstrukció alatt levő Cutty Sark. Ebben a pillanatban a legnépszerűbb gőzhajó a világon, amibe feltehetőleg a 2011-es Sherlock Holmes film is belejátszik, amiben feltűnik.
Tudor Vladimirescu - ex Grigore Manu, ex Sarmisegetuza, ex CROATIA (PANNONIA/1854 típusú) gőzhajó. 1854-ben készült DGT Óbudai Hajógyárában, mint vontató. 59,44 m hosszú és 14,63 m széles. 1874-ben építették át személyhajóvá. 1918-ban hadizsákmányként Romániába kerül. A hajó sokszor állt közel a feldaraboláshoz és sokáig várakozott a felújításra a pénzhiány miatt, de végül 2002 és 2003 között megtörtént a felújítása. Kormányzati protokoll hajó lett. Egyébként a világ legöregebb fennmaradt gőzhajója.
A Szőke Tisza nagyobb mindegyiknél. A második legidősebb kétkéményes oldalkerekes személyszállító gőzhajó, ha letekintünk, attól hogy a Tudor Vladimirescu vontatóként kezdte pályafutását.
A hajó viszonya a többi oldalkerekes személyszállítóhoz.
A hajó korával jelentős helyet nem tudd ki harcolni, sok hasonló vagy idősebb korú gőzhajó maradt fenn. Persze ez nem jelenti, hogy kora nem megbecsülésre méltó
Amiben igazán jelentős az a mérete. Az összes fennmaradt Magyarországon gyártott gőzhajónál nagyobb. Nemzetközi viszonylatban is előkelő helyet foglal el. összesen két vagy három hajó előzi meg.
De Majesteit –ex Rheinland , ex Rudesheim, ex Prins der Nederlanden -a legnagyobb oldalkerekes gőzhajó, amely eredeti hajtással fennmaradt. 1926-ban épült Kölnben Sachsenberg-nél hossza 81.32 m.
La Suisse 1910-ben építette Sulzer Brothers Winterthur-ban hossza 78.5 m.
Goethe 1913-ban épült Kölnben Sachsenbergnél hossza 83 eredetileg 77.8 m. Jelenleg dízel hajtással rendelkezik, ezért besorolása nehéz.
Tehát a Szőke Tisza a világ négy legnagyobb fennmaradt oldalkerekes gőzhajója közé tartozik. Az első és letaszíthatatlan a De Majesteit, utána a sorrendet már bár hogy lehet alakítani a különböző tényezők kizárásával és belekalkulásával.
Oldalkerekes személyszállító gőzhajók a világban
Ténylegesen működő oldalkerekes személyszállító gőzhajója 11 országnak van.
- Angliának három, de folyamatban van többnek a restaurálása vagy újra építése.
- Svájc abszolút gőzhajó nagyhatalom 14 személyszállító gőzösük van és 3 leállított jó állapotú.
- Németország 13 gőzhajóval rendelkezik, ebből 9 Drezdában találh.
- Ausztriának kettő, ebből a Schönbrunn Magyarországon készült és idén lesz 100 éves és ezen alkalomból hazalátogat.
- Olaszországnak Cseh országnak két-két hajója van.
- Romániának szintén két hajója van egyik a Tudor Vladimirescu, amelynek már említettük magyar vonatkozását.
- Hollandiának, Norvégiának, Dániának, Svédországnak egy-egy gőzhajója van.
- Magyarországnak egy sincs!
A fenti üzemképes személyszállító gőzösökön kívül még maradtak fenn nagy számban gőzhajók különböző állapotban, némelyek jó statikai állapotban mint a Kossuth, és vannak leszerelt állapotúak, mint a Szőke Tisza és a Petőfi. És vannak sajnos menthetetlen állapotban levők is.
A Szőke Tisza jelen pillanatban félig elsüllyedt állapotban van, hogy van e neki vissza út azt még senki se tudja. Mindenesetre különleges kincs, hisz számos paraméterében világ első, 800 lóerős gépe még mindig jelentős, mindig is protokoll hajó volt szemben a Tudor Vladimirescu-val. A válasz, mint mindig, az anyagiakon múlik, vajon a XXI. századi magyarságnak van-e, ereje, hajtandósága, pénze megmenteni, azt a hajót, amelyet ősei építettek, miközben az első világháborúban több fronton harcoltak. El kell dönteniük, hogy az eredeti hajótestet akarjuk megépíteni, vagy egy új gazdaságosabb replikát!