Szőke Tisza Nekrológ
Egy „közlekedési eszközről”, egy hajóról szól most ez a – még mindig reménykedő – nekrológ, amelynek a sorsáért éppen harminc éve próbálok tenni, s amely most az emberi gondatlanság, kapzsiság, közömbös oda nem figyelés és számos más felsorolható vétek, avagy bűn eredményeképpen 2012-ben elpusztult végleg. Élt pontosan 95 évet.
„Pusztulásában is pompás a kétkéményes gőzhajó.”
”Szakmai befektető vette meg a Szőke Tiszát.”
”A Szőke Tisza mindenesetre még ma is őrzi szépségét, az első osztályú lépcsőház ugyanúgy lenyűgözi a belépőt, mint első útján, 1917-ben.”
„Hajó marad” – olvasom az eseményekről tudósító – és korábban folyamatosan optimista írásokat az interneten.
2012. március 18-i az egyik legfontosabb hír, amit a szomorúság és tehetetlenség hangja itat át:
„A Szőke Tisza mentésének első szakasza – a civil önkéntesek által saját eszközökkel, illetve felajánlások segítségével végzett mentés – véget ért. Sajnos eredménytelenül… Az önkéntesek és a munkagépek tegnap levonultak a hajóról. A március 12 óta tartó mentés során a lelkes önkéntesek folyamatos harcban álltak a hajótestbe betört vízzel. Bár időszakosan kisebb sikereket értek el, ezek sajnos nem bizonyultak tartósnak.(…) Igény esetén a civilek biztosan segítenek ezután is, de erőforrásaikat és lehetőségeiket a feladat immár meghaladja. Eddig is csak a hajó és a hajózás iránti szeretet vette rá őket, hogy olyan nehézségekkel is szembeszálljanak, amelyeket mások kapásból leküzdhetetlennek minősítettek. Tisztelet és köszönet mindenkinek, aki részt vett a munkában, vagy pénzzel, technikai eszközökkel segített!” Ekkor már tulajdonképpen mindennek vége volt, ami magánkezdeményezésen múlt. Állami beavatkozás kellett volna. De akkor, amikor megtörtént, már késő. Nem véletlenül adtam a Népszabadság hasábjain 2012 áprilisában megjelent írásomnak a „Pató Pál gőzöse” címet. Így szól a vége: „…most nem Szeged, nem a Tisza, hanem Magyarország egyetlen nagy gőzhajója pusztul el, s erre még az sem ír, ha megtaláljuk, megnevezzük a felelősöket!”
Ma – a pusztulás bekövetkezése után – az utolsó mondatrész igazságában már nem vagyok annyira biztos…
Strand, étterem, diszkó
A Hajózástörténeti és Hajómodellező Klub 1979-ben alakult meg és 1981-ben belépett a Tudományos Ismeretterjesztő Társulatba. Honlapjukon az utóbbi évben folyamatosan és részletesen nyomon kísérik az öreg hajó sorsát, javaslatokat tesznek, aggódnak, s igyekeznek a figyelmet ébren tartani. Ezt teszi, tette a Délmagyarország c. napilap, a „Szeged ma”, meg még számos más fórum az elmúlt években. Most már mondhatjuk, hogy sikertelenül.
Ennek az írásnak a szerzője is mondhatja, hogy nem volt tétlen ez ügyben. Már 1983-ban(!) beszéltem a hajóról, s mutattam a tévében intarziás belső burkolatait, kovácsoltvas- és rézdíszeit, metszett üvegeit, háromkarú díszlépcsőjét. „…a régi híd közelében áll a vízen egy kétkéményes öreg hajó, a Szőke Tisza. Hozzákötve népszerű strand. A hajó maga vendéglő. Belső terei is gyönyörűek. Gondos kezek még a gőzgépét, a hajtóművét is felújították. Kevés megmaradt közlekedési matuzsálemünk egyike…” Egy évvel később, 1984 júniusában már meg kellett fogalmaznom egy kérdést is: vajon „a strand, a bár, az étterem bevételeiből elkülönítik-e azt az összeget, amely a további karbantartáshoz kellhet a jövőben?”
Nem tettek semmi ilyet! A még versenytársak nélkül álló köztelevízió mind a két csatornáján látható műsorban elhangzott – majd újságban, a Magyar Nemzet hasábjain is megjelent – vészjelzést sokan hallhatták, olvashatták. Írtam azután róla 1999-ben és 2000-ben még a Népszabadságban is. Azt hittem ez, a nyilvánosság majd segít. Nem így történt.
A hajót diszkó bárként működtette egy „vállalkozó” a Kádár-kor végén még, majd – miután a hajót lestrapálták, a hasznot elvitték, bezárt a bazár…
A Duna legszebb gőzösét, a Zsófiát, amin az állam- és kormányfőket, pártfőtitkárokat hajóztatták a Horthy-korszakban és a pártállam idején is, már régen szétvágták, aztán követték sorban a többiek, még a kétkéményes Deák Ferenc is, majd végül, a – már csak a Margitszigethez kikötve SZOT-üdülőként használt – Visegrád is. Azt is földarabolták ócskavasnak, akárcsak a többi folyami gőzhajót. A Kossuth megmenekült. Benne van saját gőzgépe is, de ma (még) működésképtelen. A Lánchíd mellett kötötték ki, s 1985-ös (újra)felavatásakor a miniszter még meg is említette, hogy „ha a Ráday nem rágja annyit a fülem… ma nem állnánk itt”. Szeretném hinni, hogy folyamatos karbantartása biztosítva van/lesz a jövőben. Kisöccsét, az egykéményes Petőfit, mely sokáig Pesten, a Lánchídtól északra, az Akadémia előtt állt kikötve, elvitték Belgrádba felújítani: ott égett le az egész felépítménye. A test maga megvan, most Neszmélyben őrzik. Volt még egy kis gőzös, a Zoltán nevű vontatóhajó, ami, mint csónakház szolgált Százhalombattán. Felfedezték, beazonosították, s kiderült, ez a legrégebbi megmaradt gőzhajónk: 1869-ben született! A hajót a Dunamenti Hőerőműtől megkapta, a nevét felvette az öreg vízi járművek mentésére, fenntartására létrehozott civil alapítvány. Ma megtekinthető épen Neszmélyben az alapítvány kikötőjében, s ünnepeken Budapestre is eljön. Egyetlen nagy, úgynevezett „termes” gőzösünk maradt meg, a IV. Károly, melyet a trónfosztás után Sas-ra, 1930-ban Szent Imrére kereszteltek át, a II. világháborút túlélve pedig 1947-ben, miután hazahozták Ausztriából, Felszabadulás lett a neve. Majd az 1970-es évek végén átvitték a Dunáról a Tiszára, hogy nyugdíjas éveiben Szeged lakosságát és vendégeit szolgálja, mint étterem és strandhajó. Senkiben (bennem sem) merült föl a gyanú, hogy azért kapta ott a Szőke Tisza II. elnevezést, mert az első Szőke Tisza néven ugyan e célra, s ugyanarra a helyre kikötött öreg hajó már ebbe a szolgálatba belepusztult!
Szeged lett a tulajdonos tehát és a város cége, a helyi Vízművek a hajó „kezelője”. Ők, a használók és bérlőik, a strandot, vagy a diszkót üzemeltetők sem költöttek egyetlen petákot sem a folyamatos karbantartásra. De így nem is igaz. Költöttek rá. Amikor észlelték, hogy vékonyodik a szegecselt hajótest fenéklemeze, kiöntötték azt betonnal! Aztán 100.- (nem elírás: száz) forintért vette meg a várostól a termes gőzöst a MAHART TISZAYACHT Kft.
Kezemben egy kópia arról az árajánlatról, amit a megoldás keresésére kész, lelkes (később a Zoltán Alapítvány elnökévé lett) Portás Csaba kezdeményezésére válaszul a Kft ügyvezető igazgatója, Popovits József adott. A hajótest úszóképessé tételét 70 millióra, fedélzetének felújítását 40 millióra, belső tereinek felújítását 50-re, a gőzgép és motortér rendbetételét 6, a fedélzet teljes felszerelését és festését további 12 millióban rögzíti az árajánlat, melynek időpontja 2002, július 2. Érdekesség e szerződési ajánlatból két olyan bekezdés, amit érdemes betűhíven idézni:
„A MAHART TISZAYACHT Kft. a felújítási költségeket úgy adja meg, hogy azok tartalmazzák a hajó vételárát is. A teljes költségek megfizetése után a hajó tulajdonjoga a szerződés szerint a felújítást Megrendelőre száll. A szerződéskötés feltétele, hogy a hajó teljes felújítását Szegeden a MAHART TISZAYACHT Kft. mint fővállalkozó végzi, a hajó Magyarországon, Magyar tulajdonban marad és felújítás után személyszállítást végez a Tisza és Duna folyókon.”
Vagyis a 100.- forintért megkapott remek hajót, melyben egyetlen lámpa, egyetlen négyzetdeciméter intarzia a teljes vételár többszörösét éri, csak úgy hajlandók kiadni a kezükből, ha előbb sok-sok pénzt kereshetnek rajta.
Megkértem a Gresham épületének felújítását, szállodává alakítását nagyszerűen levezénylő kanadai üzletembert, jönne velem Szegedre, megnézni a hajót, segíteni, tanácsot adni, mit lehet tenni? Jött, látott, utána nézett, majd azt mondta, hogy ha nem lehet elérni, hogy Popovitsék csak az úszó-képességig végezzék helyben a munkálatokat, s aztán kiadják a kezükből (tápéi kikötőjükből) úgy, hogy el lehessen húzni a testet a Dunára, – mondjuk – a komáromi hajógyárig, akkor nem lehet felelősséggel, s ezzel az ajánlattal mit kezdeni…
Az Európa Rendezvény Iroda Kft. – mely tucatnyi személyhajót üzemeltet a Dunán, résztulajdonosa a Mahart-Passnave Kft.-nek is – megállapodott a Tiszayachttal, hogy a hajót felújítja, vállalván annak a feltételeit is, miszerint ez meg fog történik egy éven belül, mégpedig ott, Szegeden. Neuwirth Csaba, a cég munkatársa – mint olvasom a neten – elmondta: „a Szőke Tisza hajó marad. Egyelőre pontosan nem tudni, hogyan újítják föl; csak úszóképessé teszik, vagy gőzgépei is életre kelnek.”
Ezek után Dávid Attiláék SZEVIÉP nevű Kft-je vette meg a Tiszayachtot hajóikkal, épületeikkel együtt, s létrehozta a Szőke Tisza Hajó Nonprofit Kft.-t, majd ez a társaság azonnal visszavonta elődjének az Európa Rendezvény Irodával kötött megállapodását. Eléggé komplikált a szomorú végű történet. Ma a terület a Varga Mihály érdekeltségéhez tartozó KÉSZ Csoporté, csak az e területen álló(?) Szőke Tisza maradt a Szőke Tisza Nonprofit Kft tulajdonában. A felszámolást vezető Csabaholding által még 2012. tavaszán meghirdetett árverés után fél évvel, szeptember 26-án megkezdődött a hajó bontása. Készült a Balogh Tamás vezette Hajózástörténeti és Hajómodellező Társaság jóvoltából jó néhány az ügyet népszerűsítő internetes anyag, a Zoltán Alapítvány részéről pedig olyan terv is, amely a hajótest teljes újjáépítését lehetővé tenné, felhasználva a megmaradó alkatrészeket. Ez – egészen nyilvánvalóan – más kategória, mintha már a Tápéra szállítás után megkezdték volna a tulajdonosai a hajó felújítását – idejében. A máig megmaradt eredeti elemeket – úgy hallom – Vargáék elraktározzák az (ex)Tiszayacht telepén, vagy esetleg a Zoltán Alapítványhoz kerülnek Neszmélyre…
Sok pompás tartozéknak már korábban lába kelt. Hiszen az évek óta egy helyben kikötött, s minden télen a Tiszába fagyó hajótest a jégen át könnyen megközelíthető volt. Őrzés nélkül pedig… A parancsnoki hídról minden szerelvényt elloptak, vasat, rezet, fát elloptak, hiányoznak a hajó lapátkerekei, az egyetlen, még megmaradt csillárt összetörték, a hajótestben található étteremből a szekrényeket is „kimentették” már, és így tovább. Az árverésre – nem véletlenül – fémhulladék kereskedelemmel foglalkozó vállalkozók jelentkeztek. Mint megtudtam, az interneten elérhető színesfémhulladék árlisták szerint egy kiló vas 2012-ben 60 forintot ér. A Szőke Tiszában pedig a felmérés szerint minimum 200–400 tonna hasznos fém található. Ez 12–24 millió forintot érhet… Meg is nyerte egy, a bontásban érdekelt vállalkozó az árverést.
A magyar állam beavatkozása gyakorlatilag csak 2012 tavaszán, a hajó elsüllyedése után(!) történt meg. A lelkes civilek kezdeményezésére vizsgálódó Magyar Műszaki- és Közlekedési Múzeum és a kulturális örökség védelméért felelős (éppen részben megszűnő, részben átalakuló szervezet) illetékes vezetője ekkor már csak néhány lényegesebb alkotóelem megőrzését tartja lehetségesnek, fontosnak és kivitelezhetőnek. A nem az egész hajót, hanem egy „tárgyegyüttest” védelem alá helyező határozatban felsorolt elemek: az árbocrúd, árboctalp, a kéménybillentő mechanika, a horgonycsörlő, a szellőző kürtő, a 3 hengeres expanziós kormánymű-kormányrendszer, a kormánylapát, a gőz-segédkormány (tulajdonképpen a „szervó-kormány” őse, elődje!), a lapátkerék-tengely és tengelycsapágyazás, valamint a gép gyártmánytáblája. A rendelkező rész ezt követően előírja, hogy „a tárgyegyüttes tulajdonosa – jelenleg a hajót bontó cég – köteles a védetté nyilvánított elemeket épségben fenntartani, őrzésükről, szakszerű kezelésükről és állagmegóvásukról gondoskodni”.
Az interneten számos színes fényképen tekinthető meg a hajó „fogyása”, süllyedése, szomorú vég(hó)napjai. Ennek az írásnak legyen a kísérője néhány olyan fotó, amelyet már akkor készítettem, amikor a hajó már a tápéi öbölben „állt”, de még mindene megvolt. Amikor még bizony meg lehetett volna menteni, helyrehozni, hogy ismét vigye az utasokat Budapest – Pozsony és Bécs között, mint tette hajdanán, s ahogy tehetik ma is sokat látott, öreg gőzhajótársai más, szerencsésebb országokban Svájctól az Egyesült Államokig.
2012 márciusában előterjesztést készítettem a kulturális ügyekért felelős miniszternek a hajó mentése érdekében, szeptember-október során ugyanezért megkerestem minden további elérhető kormányzati kapcsolatot. A hajó szétvágását novemberben leállíttatták. A vízszint emelkedik, a jegesedés megindult. „A többi néma csend…”
A Szőke Tisza II, illetve a IV. Károly oldalkerekes dunai gőzhajó, melyet 1917-ben a Ganz és Társa Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RT. épített Újpesten, kimúlt Szegeden 2012 decemberében, 95 éves korában.
Ráday Mihály
2013, február 6th
Nagyon érdekes a szerződés idézett tartalma: “A szerződéskötés feltétele, hogy a hajó teljes felújítását Szegeden a MAHART TISZAYACHT Kft. mint fővállalkozó végzi, a hajó Magyarországon, Magyar tulajdonban marad és felújítás után személyszállítást végez a Tisza és Duna folyókon.”
A nyolcvanas évekre felépült Délvidéken a törökbecsei duzzasztó. Ezáltal a hajót “befalazták” a fölsőbb Tiszára, mert azon nem fér át. 2002-ben hogy gondolták akkor a személyszállítást a Duna folyón (is)? Szegény hajó azonban annyira elkorhadt, elrothadt, hogy a felújítása gyakorlatilag a teljes cseréjét jelentené méterről-méterre. Vagyis egy újat kell építeni. Hogy életképes maradjon, a ma igények és követelmények figyelembevételével. Nem járható az angolok példája hogy szegecselt hajótesttel építik újjá a MEDWAY QUEEN-t. Ami ezáltal csak 12 főt vihet magával! Szóval véleményem szerint egy állami újraépítésre lenne szükség minnél több eredeti elem felhasználásával. Mint protokollhajó az ország háza előtt, szerintem több járulékos haszna lenne mint gondolnánk. A német HOHENTVIEL is ilyen állapotából támadt föl a kilencvenes években, szóval bizakodom. Az írásához és munkájához gratulálok.
2013, február 6th
Szia Tehtube!
A hajó állapotáról megoszlanak a vélemények, pecsétes papírral ellátott szakvélemény tudomásom szerint egy volt és ez nem indítványozta a rögtöni szétvágást.
Igazából még máig se tudjuk miért süllyedt el. Az interneten a legpopulárisabb Tiszayacht indítványozott verzió (64 000 találat) „olvadó jég[sic] benyomta az elkorrodálódott … Szőke Tisza oldallemezét”. Az olvadó jég nálam nem tágul.
Becsei gát tényleg problémás, a paraméterek szerint tényleg nem fér át egyben.
A Szőke Tisza II. Szegeden 1978-ban jelent meg, amikor szétvágták az előző Szőke Tiszát.
Én úgy tudtam, hogy a gát építését 1976-77 közé teszik.
http://www.geo.u-szeged.hu/sites/default/files/14Kiadvanyok/egyeb/Kornyezeti_valtozasok_az_Alfoldon/21-Bezdan.pdf
De lehet, hogy azóta átépítették vagy építettek még egyet.
A Szőke Tisza 1200 főt tudott magával vinni.
Nem mondom, hogy a mostani helyzetben nem örülnék egy totális újraépítésnek, de nem nagyon hiszek benne.
2013, február 6th
Petíció a Szőke Tisza Megmentésért
http://www.peticiok.com/signatures/mentsuk_meg_a_szke_tisza_gzost/
2013, augusztus 25th
Tisztelt Ráday Úr! A hajó vesztét elsősorban a közös összefogás hiányaként könyvelem el. A nekrólóg kitünő ugyanakkor hiányolom sokunk áldozatvállalásának a bemutatását, és nem az elismertség végett. Sajnos hiába fordultunk az országon belül akákihez, ez egy elöre eldöntött „szélmalomharc” volt már tudjuk. Ám hogy mennyire voltak komoly fordulatközeli pontjai azt azt mi sem bizonyítja jobban hogy több mint 10 éves veszteglés után meglepően drasztikus sebességgel értek véget az események… Hiányolom azt is hogy mi nem történt a hajóval ill. mire lett volna még esély valamint most még mit lehetne kezdeni a megmaradt ronccsal. amire pedig komoly esélyek mutatkoztak „alulról nézve” mert többször is nagyon közel voltunk ahhoz hogy komolyabb magántökét, technikai, szakmai feltételeket vonjunk be, csak ezek mind hiábavalónak bizonyultak. Rengeteg előkészület után a „magasabb rendű érdekek” félresöpörték annak a lehetöségét hogy egyáltalán megmenthetővé válljon a „gondolkozásmódjukban” és ez hiába is volt támogatva külföldön élö magyarok adakozókészségével, nem voltunk „kompetensek” az ügyben… Ezek szerint Maga a Szöke Tisza Gözhajó soha nem is volt nemzetünk öröksége?!?… Mert nem úgy bántunk vele, hogy ezt hangoztassuk. Tehát kérdésem az hogy „Biztos benne hogy közös akarattal mindegyikünk megtett minden töle telhetőt hogy ezt elkerüljük?!?… Az öbölben elsüllyedt és a korpuszig „lecsupaszitott” hajótest, a „benne felejtett levédett alkatrészekkel” most is ott látható ahol hagyták… Megoldás? A teljes rekonstrukció az lehetne de ez egy ilyen „visszamaradott gondolkodású országban úgy fest ez reménytelen…” Végezetül a köszönetnyilvánitás meglepett és jól esik, de ezt aki szívből tette az nem igényli…
2014, augusztus 10th
Ez a hajó, ha emlékezetem nem csal, a Tiszán utas szállítóként közlekedett. Minden reggel 5-kor Mindszentnél is kikötött. Egyszer osztály kiránduláson voltunk Szegeden.Délután jött vissza.Életem leg csodálatosabb élménye volt. Valahogy ,valakiknek mégis csak tenni kéne valamit, a megmentéséért. Akik tudnak, kérem mozgassanak meg mindent,a hajónké!!! Sajnos idős korom miatt semmit nem igérhetek, de szurkolok, hogy találjanak valakit. A fotók alapján látom, az kisebb hajó volt ami a Tiszán közlekedett.A mai gyerekek, hogy miről maradnak le? Tisztelettel: Mihály Lászlóné. Mindszenti városvédő.